Melding-drang

Al sinds ik me kan herinneren heb ik een vrij grote ‘melding-drang’ zoals ik dat zelf noem. Daarbij komt dat ik nogal perfectionistisch ben, koppig en veel waarde hecht aan¬†rechtvaardigheid. Combineer dit alles en je krijgt een persoon die op vroege leeftijd al vind dat ze alles weet en denkt dat alles beter kan. En waarom zou je dat niet denken? Mijn motto is dan ook “waarom kan ik niet alles willen?” Mijn vader zegt regelmatig tegen mij dat dat niet kan en dat ik dat moet accepteren omdat het dan allemaal een stuk makkelijker is. Maar ik ben niet iemand die voor de makkelijke weg gaat. Juist liever dat het mij heel veel moeite kost maar dan wel het gewenste gewilde resultaat oplevert.

Als klein meisje keek ik al om me heen en bedacht me al dat dingen anders konden. Natuurlijk ging dat toentertijd over speelgoed, tv-programma’s en met name het eten wat op tafel kwam. Dat was niet vaak naar mijn smaak.

Iemand vroeg mij laatst “mis je nooit het eten van vlees?” Ik heb daar lang over nagedacht, maar het antwoord is simpel: nooit. Ik heb nooit begrepen wat er zo lekker is aan vlees en dat maakt het voor mij natuurlijk een stuk makkelijker om het niet te eten. Wat je niet kent mis je ook niet, toch?¬†Maar juist doordat ik vlees nooit erg lekker gevonden heb, denk ik dat het mogelijk is om met zijn allen (ja, heel Nederland bedoel ik daarmee) iets te minderen wat betreft het stuk vlees wat bijna dagelijks op tafel gezet wordt.

En dat is nou juist een heel simpel voorbeeld van die ‘melding-drang’ die ik heb. Iedereen in mijn omgeving moet horen wat ik van de wereld vind. Ze luisteren er allemaal vol aandacht naar (daar dwing ik ze een beetje toe), maar of het veel resultaat oplevert dat ik mijn lieve ouders week op week vertel dat de klimaatverandering al gaande is en hoe slecht de zorg geregeld is en ga zo maar door…

Ik betwijfel het. Dus heb ik dan maar besloten om mijn ‘melding-drang’ te delen met het internet. Dat is toch waar deze tijd om draait? Technologie?

 

Geef een reactie

