Blauwe wijn?

Afgelopen zomer kwam er iets geweldigs uit in horeca-land: blauwe wijn! Hip, apart, gewild. Je zou denken dat het een echte hype zou worden. Maar dat werd het helaas niet en ik vroeg me af waarom.

Dat begon natuurlijk met proeven.. Ik, als een echte wijnliefhebber, wilde deze blauwe wijn wel eens proberen. Maar zodra het op tafel stond, met munt en citroen erin, was ik al teleurgesteld. Het leek echt op schoonmaakmiddel en het groen in mijn glas maakte het niet beter. Je doet toch ook geen munt en citroen in een glas rode of witte wijn?

De smaak vond ik persoonlijk niet vies, maar een tweede glas bestellen vond ik niet nodig. En daar lag voor mij het probleem. Een goed glas witte wijn kan heerlijk zijn en een glas volle rode wijn bij het avondeten erg lekker. Maar dat is juist de kracht van wijn: je hebt 3 soorten en that’s it. En in die soorten heb je allerlei smaken, voor ieder wat wils. En meestal voor liefhebbers vanaf 25 jaar. Daaronder wordt ook al wel wijn gedronken, maar veelal zoete witte wijn. Je echte wijn-smaak ontdek je pas later. En dit blauwe drankje speelt in op de markt die niet echt geniet van wijn, die geen eigen wijn-smaak ontwikkelt heeft. Diegenen die dat wel hebben, zijn huiverig om dit blauwe drankje te proeven en blijven bij wat ze kennen en waarvan ze weten dat het lekker is.

Ik zeg: gewoon veel goede wijn blijven produceren en niet van kleur veranderen!

IMG_0447.jpg

Geef een reactie

