Mijn Malta inspiratie

Voor iedereen die van cultuur, architectuur en goed eten en drinken houdt raad ik Malta aan! Als winner, met een grote voorsprong op 1. Ik ben natuurlijk lichtelijk bevooroordeeld maar als je Malta een kans geeft, zal het je verbazen.

Mij blijft het iedere keer weer verbazen, desondanks dat ik sinds 2009 zo’n 15 keer in Malta ben geweest. De rijke cultuur omarmt je als een warme deken. En dat komt niet alleen door het hele fijne klimaat, want de laatste keer hebben we nachten gehad met zo’n 4 graden. Ook dat kan dus op Malta, al waren de locals zelf ook zeer verbaasd over deze temperaturen.

Iedere keer als ik in Malta ben moet ik naar dezelfde adresjes. Uiteraard horen daar ook toeristische dingen bij, zoals Valletta bezoeken en naar Crafts Village om hand gemaakte accessoires op te duiken, maar ook naar de minder bekende plekken om het lekkerste eten te vinden.

Dit keer werden we begeleid door goede vrienden die ons opnieuw hebben verrast met restaurantjes op plekken waar je het niet verwacht. We gingen naar Vecchia Napoli, een Italiaans (hoe kan het ook anders, Italie ligt vlakbij) restaurant in een ‘ouderen’-hotel. Niet echt de meeste sexy locatie, maar het eten was fenomenaal. Mijn pizza was erg simpel met enkel wat tomaten saus en kruiden. Maar alle producten zijn local en door het, eerder genoemde, klimaat is de smaak zoveel meer intenser dan in Nederland.

Schermafbeelding 2017-02-13 om 12.44.54.png

Mijn grootste wens was eten bij Diar Il-Bniet. Een klein restaurantje in een rustig dorp vlakbij de Dingli Cliffs. De kracht van Diar Il-Bniet is dat zij alles zelf verbouwen wat er op tafel komt, of in de winkel verkocht wordt. Ieder jaar neem ik daar een grote voorraad olijfolie en honing mee. En ieder jaar denk ik weer “had ik nou maar meer meegenomen” want het is altijd veel te snel op. Maar eten was er nooit van gekomen. Maar sinds kort staat een goede vriend achter het fornuis en runt de keuken, dus nu was er geen ontkomen meer aan. Ik moest daar eten. En wat was het heerlijk! Niet alleen is de entourage geweldig, want de hele zaak staat vol met eten en kruiden en flessen wijn die tot aan het plafond zijn opgestapeld, maar de menukaart zorgt ervoor dat je niet kan kiezen en eigenlijk alles wel wilt bestellen. Ik koos voor een simpel broodplankje met een hete tomatensaus, bonen-puree, schapenkaas en huisgemaakte olijfolie. Erg karig zullen de meeste denken, maar ook het brood wordt zelfgemaakt en daar ligt de kracht. Het geheim van het Maltese is brood om vers deeg te mixen met een dag-oud deeg waardoor het vol en rijk smaakt. En zeer goed vult. De schapenkaas was net vers bij de boer opgehaald en extreem sappig en licht. Ik ben om en iedereen zal eraan moeten geloven: iedere trip naar Malta wil ik eten bij Diar Il-Bniet.

Schermafbeelding 2017-02-13 om 12.44.43.png

Geef een reactie

